Info

Hormonální jógová terapie

Autorkou je Dinah Rodrigues (91 let), jógová terapeutka, která vystudovala filozofii a psychologii na Univerzitě v Sao Paulu v Brazílii. HJT vytvořila na základě mnoholetého vlastního studia, praktikování a vyučování hathajógy. Tak vznikla sestava cvičení, která vychází z fyziologie a využívá jógové techniky. Velice ráda se stanu Vaší průvodkyní a seznámím Vás s principy a technikami této úžasné sestavy, budu nápomocná při Vašich dotazech a obtížích.

    

Cílem

této terapie je pomoci ženám, které trpí důsledky snížené hladiny hormonů v průběhu menopauzy. Vzhledem k tomu, že se hladina hormonů v těle ženy začíná snižovat cca od 35-ti let, paní Dinah doporučuje začít se cvičením již v tomto věku.

Hormonální jóga také pomáhá mladším ženám, které trpí PMS, bolestivou menstruací, polycystickými vaječníky a některými příčinami neplodnosti.

Další potíže, se kterými vám může HJT pomoci jsou bolesti kloubů a hlavy, migrény, nepravidelná menstruace, únava, podrážděnost, úzkosti a strachy, emoční nestabilita, deprese, nespavost, padání vlasů, inkontinence, snížená činnost štítné žlázy, suchá kůže, lámavé nehty, nízké libido, osteoporóza, pomalé myšlení, návaly, cysty, myomy.

Hormonální jógu mohou cvičit i ženy po menopauze a zvýšit si tak hladinu hormonů, především estrogenu, v těle. Proč je estrogen tak důležitý? Pomáhá ženy chránit před osteoporózou, aterosklerózou (usazování tukových látek na vnitřní straně tepen), pozitivně působí na syntézu, zrání a produkci kolagenu, který udržuje sliznice a kůži v dobrém stavu. Dalo by se říct, že je estrogen takovým elixírem mládí.

   

Jak funguje

Hladina hormonů v těle je závislá na jejich vyvážené produkci žlázami s vnitřní sekrecí. Hormonální jóga pracuje s celým tělem, nejvíce se však zaměřuje na aktivaci těchto žláz, tj.vaječníků, štítné žlázy, hypofýzy, příštítných tělísek a nadledvinek.

Hormonální jóga je dynamický druh jógy, proto přináší rychlé výsledky.

Hladina hormonů v těle se vyrovnává.

Využívá dynamické ásány z hatha a kundaliny jógy, dechová cvičení – pránájáma, mudry, bandhy a tibetské techniky práce se světlem.

Cvičení není náročné ani pro ty, které nemají zkušenosti s jógou. Při pravidelném cvičení, 3-4 x týdně 30 minut, si je snadno osvojíte.

Co s sebou vzít na kurz? Podložku, polštářek, přiléhavější oblečení kvůli kontrole cviků. Pitný režim je zajištěn; pauza na oběd.

  

Vědecká studie

Studie o vlivu Hormonální jógové terapie dle Dinah Rodrigues na hladinu hormonů a symptomy doprovázející její pokles.  Před začátkem HJT byl účastnicím udělán krevní test na hladiny ženských hormonů (Estradiolu a Progesteronu) a vyplnily dotazník ohledně symptomů.

Výsledky studie:

U 100% účastnic došlo po 3 – 4 měsících praktikování HJT (30 minut 3 – 4 x týdně) k vymizení příznaků zcela bez medikamentů nebo pokud nějaký ze symptomů pociťovaly, byla jeho intenzita blízká nule.

  1. hormonální hladina – v průměru nárůst hladiny o 154%  za 4 měsíce (30 minut 3 – 4 x týdně)
  2. věk účastnic – v průměru 47 let. Pokročilý věk není překážkou (u některých žen po 70. roce mohly být aktivovány vaječníky bez navrácení menstruace, zvýšila se hladina Estrogenu a symptomy vymizely).
  3. emocionální symptomy – podrážděnost, labilita, plačtivost, nespavost, neklid, stres,únava a deprese zmizely po 2 – 3 měsících cvičení. U 100% žen zcela vymizely PMS, migréna, stres a panika nebo byly silně redukovány. Pokles hladiny hormonů je bezpochyby příčinou těchto symptomů. HJT nejen reaktivuje produkci hormonů v těle, ale i podporuje emocionální rovnováhu.
  4. předčasná menopauza – také u mladších žen může dojít k hormonálním problémům. Například předčasná menopauza se může objevit již před 30. rokem věku a způsobit i psychické problémy. Příčiny můžou být různé: emocionální šok, náročný trénink, velmi nízká tělesná hmotnost atd. Díky HJT mohla být v těchto případech hormonální hladina normalizována  a obnovena plodnost.
  5. PMS a polycystické vaječníky- po 3 – 4 měsících cvičení HJT  se vaječníky opět normalizovaly , také menstruace. Polycystické vaječníky zpravidla způsobují neplodnost. U účastnic tohoto výzkumu vedlo 4 – 6 měsíční cvičení u 80% případů k plánovanému otěhotnění.
  6. padání vlasů, suchá pleť a lámavé nehty – tyto symptomy jsou, stejně jako předcházející, způsobeny rovněž sníženou hladinou hormonů. Cvičením se padání vlasů zastaví, pro nehty a pleť doporučuji ještě dodatečnou péči.

Přeloženo z oficiálních stránek Dinah Rodrigues http://www.dinahrodrigues.com.br